تمامی اطلاعات ثبت شده در سامانه انبارها به صورت آنلاین در اختیار دولت قرار خواهد گرفت. لذا طبق قانون جدید، تمامی انباردارها باید اطلاعات انبار خود و کالاهای دریافتی و خروجی خودشان را در سامانه انبارهای کشور ایران به نشانی اینترنتی www.nwms.ir ثبت کنند تا با تدبیراتی از ورود کالاهای قاچاق و غیر قانونی به کشور جلوگیری شود.
همانطور که در بالا و توضیحاتی که جهت اهمیت سامانه جامع انبارها به آن اشاره شد در صنعت بیمه نیز به جهت همکاری با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، پیرو آیین نامه هایی اجرای از سال 1399 این الزامات به شرکت های بیمه بازرگانی تکلیف شد تا پرداخت خسارت برای کالاهای مشمول در طرح رصد (طی اعلام وزارت صمت و ستاد مرکزی از طریق سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا به آدرس www.nwms.ir می باشد) منوط به ثبت واحد نگهداری کالا در سامانه جامع انبارها (پیش از صدور بیمه نامه) باشد.
با توجه توضیحاتی که در خصوص سامانه جامع انبارها در صنعت بیمه داده شد، سامانه جامع انبارها سامانه ای است که با هدف تسهیل فرآیندهای خروج و ورود کالاها به کشور ایران و مدیریت فرآیندهای مربوط به خروج و ورود این کالا به کشور ایران روی کار آمده است.
به همین منظور، در درجه اول تمامی افرادی که دارای انبار هستند، می بایست اطلاعات انبار خودشان را در سامانه جامع انبارها ثبت کنند تا دولت بتواند با کمک این بستر، تمامی کالاهای قاچاق و یا احتکار شده را شناسایی کند و گامی موثر در کاهش قاچاق و احتکار کالاهای اساسی مردم بردارد.
اما از طرفی دیگر پیرو آیین نامه های اجرایی ارائه شده به شرکت های بیمه ای از سال 1399، از آنجاییکه پرداخت خسارت در واحد های نگهداری کالا منوط به ثبت آن مکان ها در سامانه جامع انبارها می باشد، شرکت های بیمه می بایست در زمان صدور بیمه های آتش سوزی جهت فروشگاه ها، مکان های صنعتی و غیرصنعتی که نیاز به پوشش بیمه ای سرمایه کالاها یا موجودی در آن بیمه نامه می باشند، می بایست کد پستی آن مکان را در سامانه جامع انبارها ثبت نمایند.
با توجه الزامی که به شرکت های بیمه ای جهت ثبت کد پستی مکان های غیرصنعتی و صنعتی در سامانه جامع انبارها شده است موضوع آموزش سامانه جامع انبارها برای بیمه گزاران نیز از اهمیت زیادی برخوردار می باشد پس تصمیم گرفتیم تا ساده و شفاف در این مطلب نحوه ورود به سامانه جامع انبارها و چگونگی ثبت نام در سامانه انبارها را برای شما توضیح دهیم.
بهره بردار (صاحب انبار) در سامانه جامع انبارها شخص حقیقی یا حقوقی است که استفاده کننده از واحد می باشد و مسئولیت نگهداری، ورود و خروج کالا به/از واحد به عهده وی است. در صورتی که بهره بردار یک شرکت (حقوقی) باشد، مدیرعامل که فردی حقیقی است به نمایندگی از شرکت بعنوان کاربر سامانه شناخته می شود.
شخص حقیقی شامل: کد ملی، جنسیت، تاریخ تولد کامل(روز/ماه/سال)، شماره شناسنامه
شخص حقوقی شامل: شناسه ملی، جنسیت، تاریخ تولد کامل(روز/ماه/سال)، شماره شناسنامه
کد پستی واحد، نام واحد، استان، دسته صنفی مورد فعالیت، رشته فعالیتی در صنف، مجوز فعالیت معتبر (نیاز به ثبت تاریخ معتبر پایان بهره برداری)، شناسه قبض برق یا گاز
2. سپس، بر روی گزینه «ثبت واحد» کلیک کنید.
3. در صفحه بعد کد ملی و تلفن همراهتان را که در دستری و روشن باشد را وارد کنید و بعد از وارد کردن کد امنیتی بر روی گزینه "تایید و مرحله بعد" زده و به مرحله بعد بروید.
4. در مرحله بعدی می بایست کد ۶ رقمی که از طریق پیامک به تلفن همراهتان ارسال می شود را در قسمت مربوطه ثبت کرده و بر روی گزینه "تایید کد و مرحله بعد" کلیک نمایید.
5. در مرحله بعدی لازم است که افراد شخصیت حقوقی و یا حقیقی خود را مشخص کنند و سپس اطلاعات هویتی خودشان را وارد نمایند.
6. پس از آن با وارد کردن شماره شناسنامه، جنسیت و تاریخ تولد مراحل ثبت اطلاعات هویتی خود را تکمیل کنید. همچنین، پس از وارد کردن این اطلاعات، اطلاعات شناسنامه ای شما نمایش داده می شود که می بایست آن را تایید کنید و در نهایت باید بر روی گزینه "تایید و مرحله بعد" کلیک نمایید.
7. نکته: دقت داشته باشید که در صورتی که شخص حقوقی هستید، می بایست علاوه بر وارد کردن اطلاعات ذکر شده، شناسه ملی ۱۱ رقمی شرکت خود و یا در صورتی که فاقد این شناسه می باشید، شناسه ۷ رقمی مرکز دولتی خودتان را وارد کنید.
8. در مرحله پایانی نیز شما باید اطلاعات واحد نگهداری کالا (انبار، فروشگاه یا واحد صنفی مورد نظرتان ) را وارد کنید. این اطلاعات شامل: کد پستی واحد، نام واحد، استان، دسته صنفی مورد فعالیت، رشته فعالیتی در صنف، مجوز فعالیت معتبر (نیاز به ثبت تاریخ معتبر پایان بهره برداری)، شناسه قبض برق یا گاز برخی اطلاعات دیگر می باشد که باید به دقت و درستی وارد شود. بعد از تکمیل تمامی اطلاعات بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.
پس از انجام مراحل بالا و ثبت اطلاعات در سامانه جامع انبارها، یک پیامک حاوی تایید کد پستی و تکمیل فرآیند ثبت نام به شماره همراهی که از ابتدا در سامانه جامع انبارها ثبت کرده اید، ارسال می گردد.
این پیامک حاوی این متن می باشد که به شما از زمان ثبت کد پستی، 3 ماه مهلت می دهد تا به سازمان صنعت و معدن شهر محل سکونت خود (که جواز کسب شما در آن شهر می باشد) مراجعه نمایید تا اقدام به تایید نهایی کد پستی خود نمایید.
در هنگام مراجعه به سازمان صنعت و معدن جهت تایید نهایی کد پستی در سامانه جامع انبارها نیاز است تا یکسری مدارک را به همراه داشته باشید (البته ممکن است با توجه به شهر محل سکونت، مدارک متفاوت دیگری نیز درخواست شود):